POZOR

Študáci v Pobaltí – týdenní výprava do Lotyšska a Estonska

Před blížícím se semestrem jsme se i letos rozhodli podniknout poznávací dovolenou. Tento rok byly naší cílovou destinací hlavní města dvou pobaltských států, Lotyšska (Riga) a Estonska (Tallinn)

Proč právě Pobaltí?

S kamarády jsme hledali místo, které není příliš, řekněme, „profláknuté“. Nehledali jsme mainstreamovou destinaci, navíc nás lákalo podívat se spíše na východ od České republiky než na západ. Riga a Tallinn jsou hlavní města dvou pobaltských států, která od sebe nejsou příliš daleko. Jeden týden na jedno město se nám zdál moc, a tak jsme se rozhodli, že do toho týdne vmáčkneme obě!

Pobaltské státy byly dříve součástí SSSR, i to nám připadalo zajímavé. Chtěli jsme zkrátka vidět něco nového.

Kde jsme bydleli?

Ubytování v obou městech jsme si sehnali přes booking.com. Lze sehnat i relativně levná místečka, navíc nás jelo 8, a to se celková částka krásně vydělí!

Apartmán v Rize se nacházel v ulici Ģertrūdes iela (lotyšsky iela = ulice), která je k centru poměrně blízko. Vzdálenost do centra zpětně odhaduji na 15-20 minut chůze.

Apartmán v Tallinnu byl k centru o něco blíž. Nacházel se hned vedle hotelu Hilton v ulici Fr. R. Kreutzwaldi. Do centra nám to pěšky trvalo zhruba 10 minut.

Cesta

Část naší skupiny letěla do Rigy z Berlína, část z Prahy. Plán byl dostat se do Rigy, kde jsme strávili tři noci. Poté jsme autobusem přejeli z Rigy do Tallinnu, kde jsme zůstali další čtyři noci. Z Tallinnu do Prahy jsme poté opět letěli letadlem (ovšem s přestupem v Rize, přímé lety z Tallinnu nelítají – ani do Prahy, ani do Berlína).

Pro leteckou dopravu z Prahy do Rigy jsme zvolili společnost AirBaltic (z Berlína kamarádi letěli s Ryanair). Zpátky z Tallinnu jsme letěli stejnou společností, stejně jsme ale v Rize museli přestoupit, jak už jsem zmínila. Zajímavý byl nevšední model letadla na trase Praha-Riga, který nebyl klasicky s turbínami, nýbrž s vrtulemi.

Pro transport z Rigy do Tallinnu jsme zvolili autobus Ecolines. Jízda trvala něco přes 4 hodiny, autobus byl velmi pohodlný. Každé sedadlo mělo k dispozici dotykovou obrazovku s filmy a hudbou. S předstihem se dá tento transport sehnat i za 5 €, my jsme však nevěděli v kolik hodin chceme Rigu opouštět, a tak jsme si jízdenky koupili on-line, večer před odjezdem, za zhruba 15 €.

Riga

Riga je hlavním městem Lotyšska a patří mezi hanzovní města. Místní obyvatelé název vyslovují jako „Ríga“ (psáno Rīga). Žije v ní zhruba 700.000 obyvatel. Město leží na řece Daugava.

DEN 1:

První den v Rize jsme strávili návštěvou centra a procházeli se uličkami. Při tom jsme narazili např. na Svētā Pētera Evaņģēliski luteriskā baznīca, volně přeložitelné jako Kostel sv. Petra a na Rīgas Doms tedy Rižský dóm.

Následuje obrázek Kostelu sv. Petra (vepředu), za kterým vykukuje Rižský dóm.

Zdroj obrázku:
Kostel sv. Petra. Zdroj obrázku:  https://en.wikipedia.org/wiki/File:St._Peter%27s_Church.JPG
Rižský dóm. Zdroj obrázku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/lv/6/66/Rigas_Doms_1.JPG

Dalšími památkami rižského centra jsou Velký cech (Lielā Ģilde) a Malý cech (Mazā Ģilde)

Velký cech

Malý cech

Dále naše procházka pokračovala např. okolo Rižského zámku (Rīgas pils), sídla rižského prezidenta.

Rižský zámek. Zdroj obrázku: https://en.wikipedia.org/wiki/Riga_Castle#/media/File:Castillo_de_Riga,_Letonia,_2012-08-07,_DD_04.JPG

Po pauze na oběd jsme nahlédli do dechberoucího Chrámu Kristova narození (Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāle).

Chrám Kristova narození

Také jsme viděli Pomník svobody (Brīvības piemineklis),

Pomník svobody

Lotyšskou univerzitu,

Lotyšská univerzita

a místní operu

Opera v Rize

Socha poblíž opery, která mě velmi zaujala

DEN 2:

Druhý den naší dovolené jsme strávili na výletě. Navštívili jsme lotyšská města Cesis (Cēsis) a Sigulda. Nejprve jsme jeli vlakem do menšího města Cesis, zhruba 2 hodiny.

Zámek v Cesisu

Kostel v Cesisu

Výhled na Cesis

Cesis leží u lotyšského národního parku – Gaujas nacionālais parks , kterým protéká řeka Gauja. Právě k této řece jsme se vydali na výlet. V Cesisu jsme si půjčili kola a vyrazili jsme k „Eagles‘ cliffs“ (Erglu cliffs), volně přeložitelné jako „Orlí útesy“. Tento přírodní úkaz je od městečka Cesis vzdálen zhruba 6 km. Cesta na kole byla fajn a projeli jsme se krásným lesem.

Národní park v Lotyšsku a řeka Gauja

Erglu cliffs / "Orlí útesy"
Erglu cliffs / „Orlí útesy“ u řeky Gauja

Na zpáteční cestě z Cesisu do Rigy jsme udělali ještě mezizastávku ve městě Sigulda, ve kterém jsme navštívili zříceninu hradu.

Sigulda

Pohled z vyhlídky v Siguldě na nedaleký hrad

Zámek v Siguldě

DEN 3:

Náš poslední rižský den jsme strávili opět v centru. Neměli jsme již příliš času, protože nám ve 14:15 jel autobus do Tallinnu. Přesto jsme toho ještě hodně stihli.

Těšili jsme se hlavně na krásný Dům černohlavců (Melngalvju nams), který byl ve skutečnosti ještě mnohem hezčí než na fotkách, které jsme předtím viděli.

Dům Černohlavců

Poté jsme přešli most a vydali se na druhý břeh Daugavy, než na kterém je historické centrum. Tam se nachází i Lotyšská národní knihovna, do které jsme nahlédli.

Druhý břeh Daugavy
Daugava

Břeh Daugavy naproti historickému centru, v pozadí je vidět Lotyšská národní knihovna

"Modernější" břeh Daugavy
„Modernější“ břeh Daugavy

Z druhého břehu Daugavy bylo krásně vidět na věžičky historického centra.

Pohled z "modernějšího" břehu na historickou část Tallinnu
Pohled z „modernějšího“ břehu na historickou část Rigy

Nakonec jsem pro vás vyfotila ještě rižský „Kočičí dům“ (Kaķu nams), na jehož stříškách se nachází naježené kočky. Podle legendy1 měly být kočky původně otočeny pozadím k Velkému cechu, který se nachází poblíž, aby tak bylo namířeno proti jeho členům (z důvodu nesouhlasu či zášti). Později však kočky byly otočeny.

"Kočičí dům" v Rize
„Kočičí dům“ v Rize

"Kočičí dům" v Rize. Zdroj obrázku: By Voytek S - Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=673282
„Kočičí dům“ v Rize. Zdroj obrázku: By Voytek S – Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=673282

Co jsme v Rize bohužel nestihli navštívit je secesní ulička Alberta iela, tak snad příště!

Později toho dne jsme odjeli do Tallinnu, kde jsme večer ještě stihli navštívit přístav, který je však spíše průmyslový, a nakoukli jsme do centra, abychom se navnadili na další den.

Tallinn

Tallinn je hlavním městem Estonska a žije v něm necelých 500.000 obyvatel. Leží přímo u Baltského moře.

DEN 4:

Čtvrtý den, ale v Tallinnu v podstatě první celý den, jsme vyrazili do centra. Centrum Tallinnu je poměrně malé, celé obehnané hradbami.

Hradby Tallinnu

Navštívili jsme Náměstí Svobody (Vabaduse väljak),

Náměstí Svobody. Zdroj obrázku: http://www.worldtravelimages.net/Tallinn_01_352.JPG

Pravoslavný Chrám svatého Alexandra Něvského

Chrám
Chrám svatého Alexandra Něvského

a Riigikogu, tedy parlament Estonska.

Riigikoku
Riigikogu

Historické centrum Tallinnu

Později jsme místní hromadnou dopravou jeli na pláž Katariina kai, odkud jsme měli nádherný výhled na Tallinn přes Baltské moře.

Výhled na Tallinn z pláže

Poté jsme navštívili tallinnský park Shnelli a vyhlídku nad ním.

DEN 5:

Pátý den jsme měli sychravý (poté i deštivý) a tak jsme se rozhodli vyplnit program návštevou muzea.

Nejprve jsme šli do muzea „Seaplane harbour“, ze kterého jsme byli nadšeni! Jedná se o námořní a letecké muzeum, kde si můžete prohlédnout od bojek, přes miny, po vnitřek ponorky. Expozice je i venkovní, kde mají návštěvníci možnost prohlédnout si zevnitř sto let starý ledoborec.

Muzeum "Seaplane harbour"
Muzeum „Seaplane harbour“

Pro zájemce posílám odkaz na webovou stránku tohoto muzea:

Hned vedle „Seaplane harbour“ se nachází bývalá věznice Patarei, která dnešní době funguje jako muzeum pro návštěvníky. Pevnost sloužila jako vězení od roku 1920 do roku 2002. Pokud se zajímáte o historii, bude pro vás toto místo určitě zajímavé. Prostředí je nasáté strašidelnou atmosférou.

Bývalá věznice Patarei

Pro zájemce opět posílám odkaz na stránky:

Muzeum Paterei

DEN 6:

Poslední den v Tallinnu jsme se místním autobusem vydali na nedalekou televizní věž Teletorn, která byla od centra vzdálená asi 9 km. Teletorn nabízí velkolepý výhled z výšky 170 m, odkud lze dohlédnout skoro až do Helsinek. Kromě výhledu je v Teletornu i mnoho interaktivních obrazovek, které nabízí zajímavé informace o Estonsku. Vyhlídka nabízí také restauraci, ve které jsme si dali cibulačku na estonský způsob.

Teletorn

Uvnitř Teletornu

Po návštěvě Teletornu jsme se vydali na další, tentokrát mnohem starší, věž v centru Tallinnu, odkud jsme měli perfektní výhled na jeho historickou část.

Výhled z věže v centru Tallinnu

Po návstěvě této věže jsme stihli ještě místní loutkové muzeum názvem Nuku.

Na závěr turistické části dne jsme stihli ještě Estonskou národní knihovnu a poté navštívili restauraci, ve které jsme ochutnali jelení maso.

Estonská národní knihovna

Vzhledem k tomu, že nám poslední den dovolené vyšel na pátek, strávili jsme tento večer v nočních hospůdkách a barech. Noční Tallinn byl pěkně zaplněný, přestože jsme s tím po předešlé večerní zkušenosti, kdy jsme šli od jednoho prázdného podniku k druhému, nepočítali. V pátek si u nás ale noční Tallinn svou reputaci vylepšil!

Lotyština a Estonština

Lotyština je baltský jazyk a je příbuzná s Litevštinou, zatímco Estonština je jazyk ugrofinský, příbuzný s finštinou. Oba jazyky se však zapisují latinkou.

Na Lotyštině nás zaujalo, že na konce slov hodně často přidávají „s“, například i ke jménům u kterých běžně nebývá. Na památníku jsme např. mohli vidět jméno „Johann Gottfried Herder“ napsáno jako „Johans Gotfrids Herders“.

Památník Johanna Gottfrieda Herdera v Rize

To, jakým se v Lotyštině přepisuje „jak je co slyšeno“, snad nejlépe znázorňuje následující obrázek, plakát, kterých je momentálně plná Riga. Docela nás to pobavilo!

bridgetjonesbaby_poster
Zdroj obrázku: http://kinorio.lv/wp-content/uploads/2016/08/BridgetJonesBaby_poster.jpg

Mnoho nápisů, ne-li téměř všechny, jsou však uvedeny také v ruštině, což vychází z historie pobaltských států. Stále je zde mnoho rusky mluvících obyvatel.

Další postřehy a informace

Třetím pobaltským státem je Litva s hlavním městem Vilnius, které jsme však v rámci tohoto výletu nenavštívili. To ale nevadí, viděli jsme toho dost i tak, a na konci týdne jsme byli příjemně turisticky vyčerpaní. Do Vilniusu se podíváme třeba jindy.

Celkové dojmy z dovolené byly pozitivní. Rozhodně návštevy nelitujeme a dovču dále doporučujeme. Trošku zklamaní jsme byli z nevrlého přístupu obsluhy v restauracích (jako by tam byli za trest), ale to mohla být náhoda.

Co se týče počasí, Pobaltí jsme navštívili na konci září a byla nám tam docela zima. Denní teploty okolo 14 – 15 °C a večer to určitě kleslo tak na 8 °C. Chce to mikinu, bundu nebo obojí. Každopádně po návratu nám v Praze oproti Pobaltí bylo opravdu teplo! Ale samozřejmě to mohlo být způsobené také tím, že letošní září v Čechách se mi zdálo nadstandardně teplé.

Na doporučení jsme v Tallinnu zašli na jídlo do řetězce „Lido“, kde je obrovský výběr v buffetu a dá se tam najíst relativně levně. Restaurace „Lido“ jsme viděli i v Rize.

Restaurace Lido

A na závěr?

Na závěr mám čtenářům Mofajze ještě vyřídit pozdrav od pobaltských černých labutí! 🙂

"Zdravíme z Lotyšska!"
„Zdravíme z Lotyšska!“

Doufám, že se vám tato cestovatelská recenze líbila, případně, že vás inspirovala udělat si výlet do Pobaltí! Pokud máte s touto destinací také nějaké zkušenosti, podělte se s Mofajzem!

A pokud si chcete přečíst ještě o nějakém dalším výletování, podívejte se třeba na cestopis z Budapešti:

Študáci v Budapešti – aneb třídenní výlet (bez cesty)