POZOR

Študáci v Budapešti – aneb třídenní výlet (bez cesty)

Bylo krásného podzimního měsíce před začátkem semestru. S pár kamarády jsme se tedy rozhodli prázdniny završit výletem.

Kam jsme jeli?

Naší destinací byla Budapešť. Ono velkoměsto rozkládající se na březích Dunaje. Místo navrhli kamarádi a myslím, že nějakou roli při výběru hrál poměrně nízkonákladový transport. Jedna cesta z Prahy do Budapeště vyjde autobusem Student Agency na zhruba 500 korun, což je paráda. Jízda trvá cca 7 hodin.

Kde jsme bydleli?

Přes e-booking jsme sehnali super byteček přímo v centru – ulice se jmenuje Király. Lepší lokaci jsme snad ani nemohli mít. Na všechna místa v centru města kam jsme se chtěli dostat, jsme se dostali pěšky. Byli jsme našim apartmánem příjemně překvapeni. V bytě bylo 7 lůžek, takže jedno nám zůstalo volné. MHD jsme využili v podstatě jen při přepravě z místa kde nás vysadil autobus (stanice Népliget) na místo, kde jsme bydleli (stanice Deák Ferenc tér).

Kde jsme měli "apártment"
Kde jsme měli „apártment“

Co jsme navštívili?

V Budapešti jsme měli tu čest strávit tři plné dny. Pokusím se vám tady vypsat „highlighty“ programu, pro případ, že se tam třeba také chystáte.
Ještě než budete číst dál je možná dobré vědět, že hlavní město Budapešť vzniklo roku 1873 sloučením tří částí, které se nazývaly Budín, Starý Budín a Pešť.1
Pro jednoduchost tohoto článku budu rozdělovat na levý břeh Dunaje (podle mapy) – Budín, a pravý břeh Dunaje (podle mapy) – Pešť. Kdyby se to bralo podle toku, je to přesně naopak.

Den 1:

Bazilika svatého Štěpána – troufám si napsat jedna z nejmajestátnějších staveb v Budapešti. Působí velmi masivně ale krásně. Vstup do ní není za peníze, avšak jste vybídnuti k donaci.

Bazilika svatého Štěpána

Návštěva „Budy“ (=Budín) (část města, která se podle mapy rozkládá po levém břehu Dunaje)
Dunaj jsme přešli po Chain bridge (Széchenyi Lánchíd), nejstarším z mostů velkoměsta
Vyšlapali jsme kopec nahoru k Buda castle (Budínský hrad nebo také Královský palác –  Királyi-Palota), což je obrovský komplex budov, v němž se nachází také muzeum a knihovna.

Budínský hrad

Dali jsme se severně, dokud jsme nedošli k Matthias church (Mátyás-templom)- jedná se kostel s velmi barevnou nevšední střechou. Vstup do něj je zpoplatněný, ale já tento zážitek mohu doporučit. Poněkud (v dobrém slova smyslu „bláznivý“) design si kostel zachovává i zevnitř. Je možný i výstup na věž kostela, tam jsme ale nebyli. Rozhodně se jednalo o jednu z mých oblíbených památek města.

Matthias church

Hned vedle Matthias church se nachází Rybářská bašta (Fisherman’s bastion / Halászbástya). Nejedná se o žádnou pochutinu, ale o šedobílou věžičkovatou stavbu. Lze si tam také koupit vstup (s kamarádkou jsme si ho koupily, ale ta nejhezčí část bašty byla stejně přístupná i veřejnosti bez lístku). Bašta nabízí krásný výhled.

Rybářská bašta
Panorama z Rybářské bašty

Nakonec jsme navštívili největší synagogu Evropy – Dohány utcai Zsinagóga. Součástí prohlídky byla i vstup do zahrad v komplexu synagogy a prohlídka židovského muzea.

Synagoga

Den 2:

Start dne – tržnice! Poledne jsme strávili v budově, která by z venku mohla připomínat nádraží, uvnitř na člověka však místo kolejnic čekaly stánky, stánky a stánky. Za nejfrekventovanější zboží bych označila klobásy, chilli papričky a mletou papriku.

Tržnice v Budapešti

V horním patře tržnice jsme si po nákupech dopřály maďarského langoše, a můžu říct, že jsme měli co dělat. U oblohy langoše se zde totiž kromě česneku, kečupu a sýra může jednat také o smetanu, rukolu, rajčata, šunku a další… Měli jsme velké oči – a ještě většího langoše.

Naše vydatné langoše

S plnými bříchy jsme se vydali na výpravu k soše, která se tyčí nad městem a která nám svým konceptem a polohou trochu připomínala Petřín. Jedná se o budapešťskou Sochu svobody (Szabadság-szobor). Po tom, co jsme zdolali kopec Gellért, na kterém se tyčí, nějakou dobu jsme nahoře pobyli. Svítilo krásně sluníčko a výška, ve které jsme se vyskytovaly nám poskytla prvotřídní výhled.

Panorama výhledu
Výhled z kopce Géllert
Budapešťská Socha svobody

K překročení Dunaje na cestě k soše jsme využili Mostu svobody (Szabadság híd), zpátky na druhý břeh do „Pešti” jsme se vrátili po Alžbětině mostu (Erzsébet híd), který jak bylo vidět z některých fotek vystavených ve městě, vypadá dnes značně jinak než vypadal před druhou světovou válkou. Když jsme se vrátili zpět na (podle mapy) pravý břeh Dunaje, tedy do “Pešti” navštivili jsme ještě “kytičkovou zmrzlinu”. O této cukrárně se holky informovaly na nějakém blogu a návštěva stála za to. Zmrzlina servírovaná ve tvaru růže.

Kytičková zmrzlina (příchutě: panna cotta, levandule a bílá čokoláda a zvenku oreo)

Cestou na byt jsme se prošli “budapešťskou náplavkou”, kde jsme navštívili židovský památník, ve formě mnoha párů kovových bot v řádě na břehu.

Památník

Den 3:

Rozhodli jsme se podívat se na Markétin ostrov (Margit sziget). Cestou k němu jsme se prošli okolo známé, honosné stavby budapešťského Parlamentu.

Parlament

Na Markétin ostrov jsme se dostali díky Markétinu mostu (Margit híd). Při procházení se po ostrově jsme narazili na zpívající fontánu. Dozvěděli jsme se, že hraje každou hodinu a protože jsme už byli po předcházejícíh dvou dnech trochu znaveni chůzí, vychutnali jsme si hned dvě představení. Zajímavé na fontáně bylo, že nehrála pouze na klasickou vážnou hudbu, ale v každém představení byly zakomponovány i skladby jako Pretty woman nebo právě Budapest (nepříliš stará písnička od interpreta George Ezry). Harmonickou procházkou jsme se pak navrátili do naší ulice Király, abychom tam načerpali síly na večer. Původně jsme se chtěli vrátit zpět na ostrov, kde měla být ve 21:00 velká fontánová show, nakonec jsme však zůstali v naší ulici a vyrazili do baru.

Fontána na Markétině ostrově

Maďarština a Maďaři:

Kamarádka pro nás připravila roztomilý minislovníček s pár základními maďarskými frázemi. Jsem zastáncem názoru, že rodilé mluvčí přinejmenším potěší, když se turisti snaží používat jejich jazyk. Každopádně k domluvě bohatě stačila angličtina.

Co se týče Maďarů – nepůsobili na mě kdovíjak vřelým dojmem – to ale mou krásnou dovču žádným způsobem nenarušovalo. K tomu asi nemám víc co dodat. Navíc je to pouze dojem české turistky – není to tedy nijak pádná informace.

Doufám, že pokud se chystáte Budapešť navštívit, bude pro Vás tento článek přínosem nebo inspirací. K vidění je tam toho nespočetně, jen jsem si říkala, že podělit se o vlastní program by mohlo být praktické. Třeba se díky tomuto článku dokonce vydáte maďarské hlavní město navštívit. Pokud ano, neváhejte se o tom s námi podělit!

1 https://cs.wikipedia.org/wiki/Budape%C5%A1%C5%A5

Další od stejného autora

Podzim jako z pohádky: Saské Švýcarsko

Letos jsem měla možnost navštívit přírodní skvost, oblast Saského Švýcarska, a s tímto zážitkem se …

Jeden komentář

1. Dexter Texter

Super reportáž. Je bezva vidět i fotky. Doufám, že příště bude v zahraniční rubrice zase něco zajímavého.